måndag 4 juni 2012

Vi såg målsnöret men lyckade inte spräcka det

Onsdag 16 maj
Ska vi få köket idag??? Lars och jag gav oss iväg runt 7 för att köpa en ny toalettstol. Vi ska visserligen inte ge oss till att byta just nu men det är bra att ha den hemma när andan faller på.
Till frukosten fick vi tag i grova frallor. Det är inte något vanligt förekommande här nere. Jag kommer nog att baka lite själv när vi väl flyttar ner. Det är jättegott med vitt bröd men det är inte så mycket att tugga på. Mest luft. Av det som blev över gjorde jag en macka att ta med till stranden.

Giovanni var på kontoret och vi fick pratat med honom. Han ska komma och titta på hur vi tänkt oss fortsättningen på vår renovering. Vi var in till möbelaffären och de sa att köket skulle komma kl 2 från Rosarno. Vi skulle få hem det i eftermiddag vid 5-tiden.

Glada i hågen åkte vi ner till stranden i Santa Maria. Solen sken och vinden från gårdagen hade avtagit. Ett dopp och sen åkte boken fram. Vi var på stranden runt 2 timmar innan vi åkte hem och jag lagade en Nasi goreng.

Runt 6 kom vårt kök. Och om det tagit tid att få hit det så gick det vansinnigt fort att få det monterat. De kom, de skruvade och de åkte igen. Och återkommer i morgon med resten! Mao har jag fyra köksskåp men ingen diskbänk, fläkt eller bänkskivor. Och ingen garderob. Men jag hyser gott hopp. Vi ska på en båttur till Stormboli och när vi kommer hem runt 24 så kommer mitt kök att vara komplett. Hoppas jag.

Har även besökt Elmar och lånat hans dator och skrivare och fått ut våra boardingkort. Så nu är det bara kvar problemet att göra klart för taxichauffören när vi vill bli hämtade. Men det löser vi i morgon förmiddag.
Torsdag 17 maj
Lars ringde och beställde taxi till klockan halv sex på lördag morgon. Han pratade med chaufförens son och vi hoppas att beställningen gick fr Vi har tagit till i överkant för att vara säkra på att hinna även om han kommer senare än bestämt. Vi ska vara på flygplatsen senast halv åtta och det tar runt en timme och en kvart så vi bestämde att taxin skulle hämta oss kl halv 6.

Idag har vi tagit det lugnt. Åkte iväg till Tropea i god tid för att hinna köpa några burkar som jag ska ha på hyllorna i köket. Det blev tre stycken till att börja med. Sen var det att vänta tills det blev dags att gå ombord på båten till Stromboli. Det har blåst ca 10-11 m/sek idag så det var mycket gäss på havet. Havet slog in även över vågbrytaren i Tropea hamn. Vi var i valet och kvalet om vi skulle åka egentligen men hade inställningen att de inte åkte om det innebar någon fara. Och enligt prognosen skulle vinden avta mot senkvällen.

Strax före tre klev Klas upp på båten och pratade med skepparen. Det visade sig att turen var inställd. Så vi begav oss upp till reseföretaget för att få tillbaka vår handpenning. Där var det stängt till kl 16.30 så det blev mer väntan. Vi gick sakta genom staden och hittade en fin bok med många vackra bilder om Kalabrien. Och en karta i 1:50000 över provinsen Vibo Valentia, som vi tillhör. Den kommer att komma väl till pass i bilen. Alla farbara vägar verkar vara med.

På reseföretaget ville de att vi skulle ta en tripp med en båt i morgon i stället. Eller till Stromboli på söndag. Jag påtalade att vi inte kommer att vara kvar här utan vill ha våra pengar tillbaka. Det gick efter lite diskussioner. Fick samtidigt reda på att man kan åka med båten från Tropea till Stromboli och ta en övernattning där och sen båt tillbaka. Vi vill ju gärna testa det här med att bestiga vulkanen och se kaskaderna från höjden.

Medan jag lagade till kycklinglår och sallad med bröd skruvade killarna upp hyllor på köksväggen. Sen väntade vi på att resten av köket skulle komma men det dök inte upp. Vi får väl gå iväg till dem i morgon och be att de kommer senast kl 6 eftersom vi ska iväg och äta och inte vill åka iväg för sent eftersom vi sen ska upp tidigt på lördag morgon.
Fredag 18 maj
Morgonfrallor inhandlades och sen tillbaka för frukost. Därefter bort till Lello och Massimo för att höra vad resten av köket tog vägen. Det visade sig att marmorskivan hade spruckit när de skulle såga ut hålet (tro't den som vill - här sågar de ju inte så ofta i marmor) och de skulle få den på måndag eller tisdag. Sen skulle garderoben och diskhon komma lite senare också. Men fläkten skulle komma idag.

Vi åkte iväg till Tropea för att byta ut två av burkarna vi köpte igår eftersom det var spricka i dem. Det var inga problem och jag köpte ytterligare en. Därefter åkte vi till Zambrione för att ev bada. Men vinden var fortfarande kall så nära vattnet. Och vågorna slog in tillräckligt mycket för att det inte skulle vara behagligt att bada.

På hemväg stannade vi till hos en bilmekaniker och frågade om han kunde serva vår bil så den är klar när vi kommer ner igen i augusti. Helt OK. Nu ska vi bara försöka få lackeringsfirman att köra dit den när de är klara med sitt jobb. Vi hade ju lite otur när vi var och hämtade vatten vid källan. Lars backade ner och kom lite för nära staketet så dörren på passargerarsidan blev lite intryckt och fick lite skråmor. Eftersom bilen ser i stort sett ny ut vill han gärna ha dörren fixad och de skulle ta ca 200€ för jobbet.

Ett stop på billiga baren i Ricadi, avlämning av Klas och Berith och sen ner till S. Nicoló för att hämta rören för fläkten. Vi åt varma mackor till lunch och därefter hämtade vi vår fläkt som nu kommit och Klas och Lars började monteringen. Mycket spännande. När min "verktygstavla" kommit upp också så kändes det verkligen att vi nästan knutit ihop säcken. Vi har hunnit mycket på de här tre veckorna. Det som fattas har inte varit vårt fel. Möbelgubbarna ska fixa allt klart innan slutet av månaden. Vi har tidigare lämnat en nyckel till dem men den har tydligen Elmar hämtat. Och eftersom vi missade att gå tillbaka med en annan nyckel får jag maila dem att begära tillbaka den från Elmar.

En sista måltid uppe på Sambuco. Och sen lämnade vi bilen på lackfirman och gick de sista 300-400 meterna hem. Vi har köpt en ost med oss uppifrån Monte Poro och det finns korv kvar i kylen så jag har packat ner de olika produkterna lite här och där. Berith och Klas har köpt några porslinssaker som Lars och jag tar i våra väskor eftersom de i stort sett är tomma. Kvinnan på Sambuco (granne med osttanten) sa att hon inte tror att vi kan ta osten med oss på flyget. Jag tror hon har fel. Vi får se.

Fotade garderoben bland det sista jag gjorde för att komma ihåg vilka kläder jag har här nere

Så här såg köket ut innan vi började röja:

Så här ser köket ut idag: