onsdag 29 juli 2015

Fler och fler för varje dag nu

Vi har under de 4 1/2 år vi ägt huset här aldrig varit nere under högsommaren. Det är rätt lugnt här i vanliga fall men sen mitten på juli så har vi sett fler och fler öppna fönster och dörrar. Och fler lär det bli. Precis nu hörde jag att de håller på att städa grannens hus, vägg i vägg med vårt. Han kommer troligen hit i slutet av veckan för att stanna under augusti. Sen kommer husen mitt emot oss också att fyllas under några veckor då det kommer folk från Frankrike och Milano hit.

På andra sidan om vårt hus, i gränden Vico Monteporo, bor för tillfället dottern med man och barn. Sonen var här för några veckor sen. Men tyvärr kommer inte mamman, Catherina i år, för hennes man är riktigt dålig. Men dottern Marisa knackade på häromdagen. Det var den dagen det hade regnat när vi var till Vibo. Under regnskuren hade hon bakat och vi fick en paj av henne.

Man känner ju att man vill ge lite tillbaka men det är inte alltid så lätt. Fast dagen efter när vi kom tillbaka efter vår morgonpromenad låg det en påse päron på trappan. Så jag kokade helt enkelt lite marmelad av dem och tog med mig en burk till Marisa, tillsammans med det tomma pajfatet. Nu står det 1-1 i alla fall 👍

Igår frågade Pasquale, en granne som bor här året runt, om vi ville ha oliver. Men Lars lyckades avböja det med att säga att vi väldigt gärna tar emot några citroner i stället. P.s oliver och vin är inte goda, för att inte säga oätliga, kanske inte oätliga men vinet är i alla fall odrickbart, och det tar emot att slänga. Då är det bättre att tacka nej och säga att vi har både vin och oliver hemma.

Men P kom tillbaka med en påse med citroner och ett par, vad han kallade, calabresiska apelsiner. Apelsinsäsongen är ju egentligen över så jag blev lite nyfiken. Vi har inte hunnit smaka dem ännu men vi får övernattningsgäster mellan fredag och lördag och då ska jag pressa dem.

I dag kom P dessutom med en påse tomater och paprikor. Jag frågade om det var från hans "campagna" men han sa att det var från hans systers. Jag har inte förstått om det är så att hans syster bor här i byn eller inte. Jag måste fråga nästa gång jag ser honom.

Så inte nog med att vi lever billigare här nere än i Sverige, allra helst som vi nu fått beviljat SINK, alltså bara betalar 20% skatt på vår pension. Vi behöver inte köpa så mycket grönt (hyfsat mycket billigare än i Sverige och smakar så mycket mer) eftersom så många är givmilda och ger oss en hel del.
Over and out for today





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...