måndag 26 augusti 2013

Skatteverket

Måste ge flickorna på Skatteverket i Västervik en stor eloge. Så hjälpsamma så ni anar inte. Vi har ju faktiskt fått ROT-avdrag trots att vårt hus ligger i Italien, detta för att det är vårt fritidshus och inte ett permanentboende.
Maken ringde och pratade med en av flickorna i V-vik tidigt i våras innan vi åkte ner för att få fram hur en ansökan om ROT skulle se ut och fick då ett exempel på ett "skuldfrihetsintyg" som byggarna ska lämna in i anslutning till sin begäran om ersättning för arbetskostnad vid renoveringen.
Byggaren (Antonio) och hans bror (Pepe - inte han med bodegan, han håller fortfarande till i Spanien) var lite tvivlande till att det skulle fungera. Men så här gick det till:

  • Vi får en faktura av Antonio där han specat upp material- respektive arbetskostnad. Och totalsumman inklusive IVA (=moms)
  • Jag mailar till Kristin på Skatteverket (SKV) och hon reder ut vilken summa vi ska betala. Eftersom fakturan inte betalas fullt ut är Antonio lite fundersam men får klart för sig varför och att det ligger i hans intresse att begära resterande belopp från SKV så att fakturan blir fullt betald. Han tror dock att det kommer att ta tid (administration och kommunikation med myndigheter i Italien kan dra ut på tiden). 
  • Antonio skickar in begäran om utbetalning runt 26 juni och vi får reda på att allt är klart och pengar insatta på hans konto i mitten av juli. Han tror inte det är sant! :)
När A skickade slutfakturan blev det ett litet missförstånd från hans sida och han satte hela begäran av utbetalning på Lars vilket gjorde att han inte fick full ersättning från SKV. Detta upptäckte jag när vi fick pappret från SKV om att de betalat ut en viss summa till A. Så jag ringde till SKV och fick tala med Veronica denna gången. Hon förklarade hur A skulle fylla i ansökan och sätta upp resterande belopp för arbete utfört åt mig och sedan skulle A skicka in allt direkt till henne för att det inte skulle bli några förvecklingar eftersom hon hade godkänt första delen av ansökningen. 

Jag gjorde en pdf där jag förklarade för A hur allt skulle vara och sen lät jag det gå ett par veckor. En dag på jobbet började jag fundera över hur det gått eftersom jag inte hört något från varken A eller SKV och skickade ett mail till Lars om att vi skulle höra med A om han fått iväg ansökan ordentligt. 
Dagen efter ringer Veronica mig på jobbet. Jag undrar naturligtvis vad hon vill och då svarar hon:
- Jag vill bara tala om att allt är klart nu. Begäran är godkänd och pengarna på väg till Italien.
- Vad du är snäll som ringer och talar om det!
- Tänkte bara att du skulle slippa sitta och fundera över det här.

Kan bara säga en sak: FLICKORNA PÅ SKATTEVERKET I VÄSTERVIK ÄR BÄST!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...