måndag 16 februari 2015

Formula B

Vi fick ett mail med en pdf med ett ifyllt Formula B från vigselavdelningen på Göteborgs stadskontor. Den skrev jag ut och tog med till kommunkontoret. Anagrafen tog hand om den och sa att nu var allt OK. Och han visade tydligt med sitt kroppsspråk att vi hade gjort vårt och kunde lämna honom i fred med alla sina papper han har runt sig. Han var inte ett dugg intresserad av de dokument som vi skrivit ut från deras hemsida och fyllt i om familjeförhållanden etc som de anger på hemsidan att man ska ha med när man ansöker om uppehållstillstånde. Och han ville inte se inkomstuppgifter, E121 eller några andra papper heller, bara detta Formula B med fina stämplar från Göteborgs stadshus.

Nu är det så att jag måste ha ett nytt pass och för att kunna få ett nytt när jag inte är skriven i Sverige längre behöver jag, förutom ett personbevis från skatteverket, ha ett intyg från kommunen om att jag är invånare här.
Som tur är delar anagrafen rum med en lite yngre person, Fabio, som även om han inte pratar engelska så förstår han det rätt bra. Och vi fick nu förklara att jag behöver ha ett sådant intyg. Fabio hjälpte till att ta fram rätt papper och så sa han att vi skulle köpa ett "marca da bollo" för 16 €uro. Vi åkte till Bar by the road som är en Tabacchi där man bl.a kan betala räkningar och även köpa dessa märken.




Tillbaka på kommunkontoret så sa anagrafen att vi skulle ha två stycken. Ett för mig och ett för Lars. Så det var bara att sätta sig i bilen och köra iväg och köpa ett till och så fick vi var sitt intyg. När jag sen fingranskade det visade det sig att intyget bara gäller i 6 månader och att det hade räckt med mitt.



I vilket fall var det inte helt klart med detta. Vi fick våra intyg och nu visade det sig att vi var tvungna att åka till Vibo Valentia för att få ett "Apostille". Det är en verifiering. Vi åkte till Preffettura och det visade sig att det bara var öppet på förmiddagarna. Så vi drog hem igen. Dagen efter åkte vi tillbaka till Vibo och fick nu träffa en man som tog våra intyg, skrev ut ett a5 där han stämplade texten som intygade att vår anagraf på kommunkontotet i Joppolo hade rätt att skriva ut vårt intyg "Certificato di Residenza e Stato di Famiglia". Den lilla lappen satte han fast med två häftklammer och sen stämplade han både på insidan och på baksidan så att det antagligen blir ogiltigt om man tar isär de två papperna.





Nu är min fråga bara: Har vi uppehållstillstånd eller är vi fortfarande här olagligt eftersom vi överskridit de gällande 3 månaderna?  

Vi får åka tillbaka till kommunkontoret en gång till för nu vet jag att vi behöver ha ett papper som heter "Attestazione di soggiorno permanente per i cittadini dell'Unione Europea"

Återkommer med mer information om hur det går..... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...